Aplikace umožňuje analyzovat data dopravních nehod v České republice. Uživatel definuje požadované paramery a aplikace zobrazí data v podobě mapy, grafu nebo tabulky. Agregovaná data lze pro účely statstického vyhodnocení nehodovosti vyexportovat do pdf, data grafu pak do Excelu.
Aplikace využívá data dopravních nehod, která poskytuje Policie ČR. Aktualizace probíhá s měsíční periodicitou, většinou k 15. dni měsíce. Dostupná jsou data od 1. ledna 2006.
Poslední aktualizace dat: 31. 10. 2024
Obr. 1 Struktura databáze
Uživatel si může nastavit velké množství omezujících podmínek. Povinnné jsou však pouze dvě - datum počátku a konce sledovaného období.
Zobrazuje výsledky výběru (viz část Nastavení). V grafu lze zobrazit jednu až čtyři linie - nehody, vozidla, cestující a chodce. Kliknutím na legendu grafu lze danou linii z grafu odebrat, případně ji opět přidat. Po najetí myší na bod grafu se objeví číselná hodnota.
V mapě se zobrazují nehody dle omezujících podmínek (viz část Nastavení). Poloha nehody je dána GPS souřadnicemi. Ty jsou sbírány od r. 2007 (u 95 % nehod).
V roce 2008 byly k dispozici u 97 % a od r. 2009 u 99,9 % nehod.
Nehody lze zobrazit "bez rozlišení" (všechny body mají stejný fialový symbol), nebo "podle zranění". V takovém případě jsou smrtelné nehody černé, nehody s těžkým zraněním červené, s lehkým zraněním žluté a nehody bez zranění zelené.
Zobrazení velkého množství nehod naráz by mohlo vést k citelnému zpomalení aplikace. V takovém případě jsou nehody sloučeny do skupin a jsou zobrazeny pouze
tyto zástupné symboly. Po přiblížení se potom zobrazí konkrétní nehody.
Po kliknutí na nehodu se zobrazí okno se základními informacemi. Po kliknutí na ID nehody se otevře stránka s podrobnostmi (je třeba mít povolena vyskakovací okna).
Z dopravních nehod lze vygenerovat vrstvu teplotní mapy (heatmapy). Ta může sloužit k obecnému přehledu o hustotě nehod (vhodné např. u nehod na křižovatce).
Je potřeba si uvědomit, že se nejedná o statistickou metodu, pouze o vyjádření geografické (tedy ne síťové) blízkosti bodů.
Nebezpečná místa jsou lokality s významně vyšším počtem dopravních nehod, než by se očekávalo. Jsou identifikována pomocí metody KDE+.
Jedná se o rozšíření standardní metody jádrového odhadu hustoty (KDE). Její hlavní výhodou je, že objektivně stanoví, která z míst jsou statisticky významná,
a taková místa ještě setřídí podle jejich důležitosti. Metoda je používána ve většině vyspělých zemí.
Tato místa jsou počítána pro všechny mezikřižovatkové úseky na silnicích III. a vyšší třídy z nehod za posledních 5 let.
Aktualizace probíhá automaticky spolu s aktualizací dat o dopravních nehodách. Periodicita je tedy měsíční.
Mapu lze standartně ovládat tažením. Zoomovat se dá kolečkem na myši: nahoru - přibližení, dolů - oddálení. Při stisku klávesy Ctrl lze tažením myši vybrat v mapě oblast, kam se má mapa přiblížit. Dále lze využít ovládací prvky v mapě:
Obr. 2 Výběr dle nakresleného polygonu
Obr. 3 Panel pro výběr viditelných vrstev
Obr. 4 Okno generování odkazu
Data lze v agregované podobě exportovat do formátu pdf - viz tlačítko na obrázku 5. V dokumentu
jsou vypsány všechny podmínky dle aktuálního nastavení, mapa s nehodami a také odkaz do aplikace, který
zajistí nastavení mapy v okamžiku generování pdf.
Pokud Vám export nefunguje, ujistěte se, že máte povoleno otvírat vyskakovací okna.
Ikona je aktivní jen v situaci, kdy byla zobrazena mapa a nebyly měněny podmínky nastavení. Pokud ke změnám došlo, je třeba formulář znovu odeslat.
Obr. 5 Tlačítko exportu do pdf
Data, ze kterých je vykreslen graf, je možné exportovat do Excelu. V souboru je vypsáno i kompletní nastavení omezujících podmínek. Pokud Vám stahování
nefunguje, ujistěte se, že máte povoleno otvírat vyskakovací okna.
Ikona stahování je aktivní jen v situaci, kdy byl zobrazen graf a nebyly měněny podmínky nastavení. Pokud ke změnám došlo, je třeba formulář znovu odeslat.
Tato aplikace byla vytvořena za finanční podpory Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy v rámci programu Národní program udržitelnosti I, projektu Dopravní VaV centrum (LO1610) na výzkumné infrastruktuře pořízené z Operačního programu Výzkum a vývoj pro inovace (CZ.1.05/2.1.00/03.0064).
Data byla poskytnuta Policií ČR.